اولیایی : باید منافع باشگاهها و فدراسیون فوتبال در تبلیغات محیطی حفظ شود
کارشناس فوتبال گفت: در اختلافی که بین سازمان لیگ و باشگاه استقلال پیش آمده، باید اتفاقی بیفتد که منافع هیچ یک از طرفین از بین نرود. […]
سید کاظم اولیایی اظهار داشت: مدتهای مدیدی است که اقداماتی به منظور مشخص شدن منافع مشترک بین باشگاهها تعیین و پیگیری شده است که یکی از اصلی ترین منافع مشترک باشگاههای فوتبال، بحث درآمدزایی آنها و به خصوص درآمدزایی از طریق تبلیغات محیطی است. موضعی که امروز باعث اختلاف نظر بین استقلال و سازمان لیگ شده و تبدیل به چالشش تازه در فوتبال ایران شده است. این موضوع تازه نیست و سالهاست که این مناقشه بین باشگاهها و فدراسیون وجود دارد؛ که هنوز راهکار مناسبی برای رفع این معضل پیدا نشده است. کارشناس فوتبال گفت: شاخصهای درآمدزایی در فوتبال دنیا کاملاً مشخص هستند و فهرستوار میتوان به مواردی مثل؛ حق پخش تلویزیونی، کپی رایت و فروش محصولات انحصاری، بلیط فروشی، تبلیغات محیطی، ترانسفر بازیکن، تبلیغات تیمی و فردی و… اشاره کرد. بدیهی است که دو آیتم حق پخش تلویزیونی و کپی رایت را در ایران نداریم، به دلیل اشاعه ویروس کرونا درآمد از راه بلیط فروشی نیز کنسل شده است. تبلیغات تیمی و فردی هم که در ایران جا نیفتاده و رواج ندارد. در بحث ترانسفر هم که هر از گاهی یک اتفاق مثبت میافتد و تداوم ندارد. تنها شاخصی که باشگاهها بیشتر از بقیه میتوانند برای درآمدزایی روی آن حساب کنند، تبلیغات محیطی است. وی اضافه کرد: البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که در این خصوص باید منافع تمام باشگاهها را در نظر داشته باشیم و اگر سازمان لیگ هم امروز مقابل استقلال موضع گرفته، شاید یکی از دلایلش این باشد که آنها خودشان را حافظ منافع تمام باشگاهها میدانند نه تنها یک باشگاه. عضو هیات موسس اتحادیه مدیران فوتبال کشور گفت: از راه کارهای کاملاً اجرایی که متاسفانه در ایران نادیده میشود، سپردن برگزاری مسابقات لیگ به اتحادیه فوتبال است. راهی که کشورهای پیش رفته در فوتبال آن را پیمودهاند و ما امروز به هر دلیلی در ایران آن را نادیده میگیریم. اولیایی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که باشگاههای ما با آن مواجه هستند، نداشتن استادیومهای خصوصی هستند. اگر باشگاهها ورزشگاه اختصاصی داشته باشند، خودشان در آن ورزشگاه بازیهای شان را برگزار کرده و تبلیغات محیطی را هم کاملاً در اختیار میگیرند. اما وقتی مثلاً استقلال در ورزشگاه آزادی به میدان میرود که هیچ تعلقی به آن ندارد و یک ورزشگاه ملی است، چطور میتواند بر وفق مرادش تبلیغات محیطی داشته باشد؟ کارشناس فوتبال بیان داشت: شورای عالی ورزش که متاسفانه سیستم ورزش ما از آن غفلت کرده، میتواند با ریاست شخص رییس جمهور شکل گرفته و در این بحث که امروز تبدیل به معضل فوتبال ما شده ورود کرده و با حکمیت کاری کند که نه منافع باشگاهها از بین برود و نه فدراسیون متضرر شود.