پالایشگاهسازی ایران روی ریل توسعه
باتوجه به ظرفیتهای بالای ایران در حوزه صنعت نفت، توجه به ساخت پالایشگاه اهمیت ویژه ای دارد؛ موضوعی که در دولت قبل آنطور که باید به آن توجه نشد اما به نظر میرسد که نگاه دولت فعلی بر توسعه پالایشگاهسازی و توجه ویژه به این بخش استوار شده و از این به بعد میتوان شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بود. […]
تکمیل طرحهای توسعهای پالایشگاههای اصفهان و آبادان، ساخت یک پالایشگاه جدید ۳۰۰ هزار بشکهای و توسعه صنعت انتقال و ذخیرهسازی فرآورده از جمله برنامههای دولت جدید بود؛ بدین ترتیب از ابتدای دولت سیزدهم برنامهریزی برای افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت انتقال کشور از طریق حمل زمینی انجام شده و تکمیل طرحهای توسعهای پالایشگاههای اصفهان و آبادان در اولویت برنامههای صنعت پالایش و پخش قرار گرفته است. همچنین افزایش خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده از دیگر برنامههای پیش روی این صنعت بوده، همچنین به موازات افزایش خطوط و ظرفیت ذخیرهسازی در انبارها و مخازن، ساخت یک پالایشگاه جدید در دستور کار شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی قرار گرفته که پیشنهادهای نحوه تأمین منابع مالی آن نیز ارائه شده است. جلیل سالاری - مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اخیرا ضمن انتقاد از بعضی اقدامها در دولت گذشته، گفت: بعضی از ابلاغهای دولت قبل، سبب توقف اقدامهای توسعهای در صنعت پالایش شد و هرگونه اقدام توسعهای در زمینه ذخیرهسازی فرآورده، ساخت مخازن جدید و نیز توسعه خطوط لوله و صنعت انتقال در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی متوقف شده بود. وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته، ۴۰۰۰ نفتکش از چرخه سوخترسانی حذف شده بود، تأکید کرد: در بحث سوخت زمستانی نیز مدیریت لازم انجام نشده و ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت ذخیرهسازیها کاهش یافته بود. در مدت ۷۰ روزه مدیریت در این شرکت افزون بر بازگرداندن نفتکشها به زنجیره توزیع سوخت، ۲۳۰۰ مخزندار نیز به چرخه سوخترسانی بازگردانده شد و هماکنون بیش از ۷۰ درصد موجودی نیروگاهها از سوخت دوم پر شده است.