ظرفیت مغفول مانده ارزآوری بازار ماهیان زینتی در ایران
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ۶ هزار میلیارد دلار گردش تجارت جهانی بازار ماهیان زینتی است که این ظرفیت برای ارزآوری در کشور مغفول مانده است. […]
به نقل از صدا و سیما، سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران در گردهمایی مدیران شیلات استانهای کشور گفت: ایران ظرفیتهای متعددی برای توسعه صادرات آبزیان دارد که باید در برنامه عملیاتی قرار گیرد و با انتقال تجارب و تدوین برنامه زمان بندی مشخص، برای افزایش تولید فعلی به ۲ برابر تلاش کرد که در این راستا اطلس شیلات کشور بر اساس ظرفیتهای زیستی و استانی تهیه شد. وی با انتقاد از چند وجهی بودن حوزه تصمیم سازی شیلات طی سالهای گذشته گفت: اکنون شورای راهبری شیلات در استانها تشکیل شده است تا در خصوص تولید و مصرف تصمیم گیری و اقدام شود. رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه بیش از ۳۳ درصد برنامههای این سازمان شامل افزایش بهره وری است ادامه داد: در حوزه مصرف نیز ارزان سازی، فرهنگسازی، عرضه، انتقال بدون واسطه و ایجاد بازارهای تخصصی در دستور کار قرار گیرد. حسینی گفت: ۴۵۶ گونه آبزیان در دنیا پرورش داده میشود که این تعداد در ایران هنوز به ۲۰ گونه نرسیده است و باید با همت ملی برای جبران این عقب ماندگی تلاش کنیم چرا که سرانه مصرف ۱۳/۸ کیلوگرم ایران در مقایسه با ۲۰ کیلوگرم دنیا بسیار اندک است. وی با تاکید بر اینکه انتقال اهمیت مصرف ماهی باید توسط مدیران انجام شود افزود: فرهنگ سازی یک کار ملی است و بازارهای تخصصی کلان و خرد از اهمیت بسیاری برخوردار هستند تا بتوان با ترویج فرهنگ آبزی پروری، اقشار متوسط و کم درآمد جامعه را به مصرف این پروتئین ترغیب کرد. هدف گذاری ارز آوری شیلات تا ۲ میلیارد دلار
رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه تصریح کرد: ترکیه در تولید آبزیان پس از ایران قرار دارد، اما در صادرات پیش تر است که این امر بیانگر اهمیت ایجاد و تقویت خوشه تولید و زنجیره ارزش میباشد که تا کنون در ۲ استان انجام شده است.