پزشکیان: عزم دولت چهاردهم برای اصلاح سیستم آموزشی کشور جدی است
رئیس جمهور با بیان اینکه باید کاری کنیم دانش آموزان بمانند و کشور را بسازند گفت:جریان آموزشی باید از معلممحوری به سمت آموزش ساختارمند و کارگروهی هدایت شود. […]
مسعود پزشکیان ظهر امروز یکشنبه، با حضور سرزده در قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز، از نزدیک در جریان فعالیتهای آموزشی و عامالمنفعه این مرکز قرار گرفت و با تأکید بر ضرورت گسترش عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور گفت: آموزش دانشآموزان باید در تمام مدارس ساختارمند، کاربردی و گروه محور باشد. پزشکیان خاطرنشان کرد: دانشآموزان باید در پروسه تعلیم و تربیت، توانمندی حل مسئله را به شکل جدی فرا بگیرند و بیاموزند که مشکلات را چگونه حل کنند، از همین رو، جریان آموزشی باید از معلممحوری به سمت آموزش ساختارمند و کارگروهی هدایت شود؛ بر این اساس ضرورت دارد که ارائه و آموزش دروس با به کارگیری فناوریهای نوین ساختارمند شود. رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اهمیت استفاده از بسترهای متنوع آموزشی، مبتنی بر رفع نیازهای جامعه، خواستار آن شد که معلمان در کنار آموزش دروس، زمینههای کاربردی و عینی آنچه را تدریس میکنند، نیز با استفاده از وسایل آزمایشگاهی بازنمایی کنند، زیرا آموزش کاربردی بستر یادگیری عمیق را برای محصلان فراهم خواهد کرد. پزشکیان اظهار داشت: دولت چهاردهم برای اصلاح سیستم آموزشی کشور عزم جدی دارد؛ یکی از اقداماتی که بر مبنای این اصلاحات صورت خواهد گرفت این است که در هر کلاس صفحه نمایشهایی قرار خواهد گرفت تا معلمان بتوانند محتوای آموزشی ارائه شده در کلاس را به شکل عینی و عملی نیز برای دانشآموزان به نمایش بگذارند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه آموزش به دانشآموزان باید به شکلی باشد که آنها را نسبت به آینده و کشورشان دغدغهمند تربیت کند، افزود: اگر از امکانات آموزشی به درستی استفاده شود و عدالت آموزشی در تمام سطوح کشور برقرار باشد، دیگر دانش آموزانمان از همان سالهای مدرسه به فکر مهاجرت نخواهند بود و دغدغه آنها به سمت حل مسائل کشور هدایت خواهد شد. برای رسیدن به این چشم انداز باید ساختار آموزشی کلاس محور را به سمت آموزش بر مبنای گروهسازی و کار تیمی توسط دانشآموزان هدایت کنیم.
رئیس جمهور در این بازدید ۹۰ دقیقهای که با همراهی وزیر آموزش و پرورش انجام میشد، بر نظارت و ارزیابی سه گزاره دانش، اجرا و باور در مدارس و فضاهای آموزشی کشور تأکید کرد و افزود: باید ساختار آموزشی کشور مورد بازنگری قرار بگیرد تا بتوانیم به ساختار صحیح و مفید مبتنی بر آموزش کاربردی دانشآموزان دست پیدا کنیم.