تقویت برندهای ملی با خروج کره ای ها از صنعت لوازم خانگی
یک مقام مسئول گفت: با خروج دو برند کره ای لوازم خانگی از کشورمان در سال گذشته متاثر از تحریم ها، باید در راستای تقویت برندهای ملی در کشور گام برداشت. […]
عباس هاشمی، مدیرکل سابق صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با برگزاری یک ویدئوکنفرانس در جمع خبرنگاران گفت: چشمانداز تعریف شده برای سال ۱۴۰۴ در وزارت صنعت، وجود دو تا سه برند قوی لوازم خانگی در کشور است و سایر واحدها باید در راستای تولید قطعات و تجهیزات برای آن برندها، فعالیت کنند. وی افزود: نقطه ضعف کشور در صنعت لوازم خانگی، تولید محصولات با ظرفیتهای غیراقتصادی است که آن هم از تعدد واحدهای تولیدکننده نشأت میگیرد. این در حالی است که اکنون وزارت صنعت طی ابلاغیهای به همه استانها، ظرفیتهای اقتصادی تولید محصولات لوازم خانگی را مشخص و آنها را مکلف کرده که از صدور پروانههای تولید با ظرفیتهای غیراقتصادی خودداری کنند. هاشمی همچنین به روند بومی سازی لوازم خانگی در سطح جهان اشاره کرد و گفت: این مهم با تولید محصولات تحت لیسانس آغاز میشود، با مهندسی معکوس، اصلاح و طراحی محصول ادامه مییابد و در نهایت وارد مرحله طراحی پایه و در مرحله آخر نوآوری میشود؛ روندی که شرکتهای صاحب نام ایرانی از جمله پاکشوما به خوبی در آن گام برداشته و امروز سبد متنوعی از محصولات تولیدی خود را به بازار عرضه میکنند. وی تاکید کرد: برای کشوری همچون ایران با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری و سلیقههای مختلف، نیازمند دامنه متنوعی از محصولات هستیم که هوشمندانه طراحی شده و افزایش تولید داشته باشند. مقام مسئول سابق وزارت صنعت تاکید کرد: ارتقای R&D (تحقیق و توسعه) و تولید محصولات صادرات محور، از واحدهای صنعتی کشور در عرصه لوازم خانگی انتظار میرود. سیدمرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیعکنندگان لوازمخانگی ایران نیز در این نشست گفت: هرچند برخی سو مدیریتها در اوایل انقلاب مانع حرکت رو به جلوی صنعت لوازم خانگی شد، اما امروز شاهد تولید انواع محصولات با فناوریهای روز در کشور هستیم. وی افزود: با این حال، تولیدی که فقط در چارچوب بازار داخلی باشد کافی نیست و وقتی در این صنعت حرفی برای گفتن داریم که قادر به صادرات باشیم. این مقام صنفی به ممنوعیت دو ساله واردات محصولات لوازم خانگی به کشور اشاره کرد، اما گفت: واردات قاچاق به کشور به ویژه اجناس درجه چندم چینی با برچسب برندهای مشهور در مناطقی همچون بانه، به شدت به صنایع داخلی ضربه زد. وی ادامه داد: طرح شناسه کالا برای مبارزه با قاچاق در ماههای گذشته اجرایی شد، اما شیوع کرونا آن را متوقف کرد که تداوم اجرای آن فرصتی برای کارخانجات داخلی است. حسین اسحقی، عضو انجمن لوازم خانگی نیز در این نشست گفت: ظرفیت تولید ما در ماشین لباسشویی یک میلیون دستگاه در سال است که بخشی از آن باید به خارج کشور صادر شود، در این زمینه دو سال است صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و جمهوری آذربایجان را در برنامه داریم و فقط پتانسیل بازار عراق نیم میلیون دستگاه در سال است و برای حضور پررنگتر در این بازار برنامه داریم. وی افزود: هرچند محصولات این شرکت با حضور و مشارکت چند کشور دیگر ساخته میشود، اما فکر، ایده و طراحی آنها داخلی است، به طوری که امروز به مجموعهای پیشرو در این عرصه تبدیل شده ایم که حتی محصولاتی با کیفیتی بالاتر از تولیدات اروپایی و آسیایی عرضه میکنیم که بر این اساس، توافقات خوبی با شرکتهای خارجی برای تبادل دانش فنی و آموزش پرسنل در داخل و خارج از ایران منعقد شده، همچنین از توان این شرکتها در مقوله تحقیق و توسعه (R&D) استفاده شده است. اسحقی گفت: به دلیل وجود دانش فنی لازم در کشور، همچنین وجود نیروهای فنی و مهندسان قابل و فراهم بودن مواد اولیه نظیر آهن، پلاستیک، مس و غیره، ایران یکی از بهترین نقاط جهان برای تولید است، در حالی که کشورهای همسایه ما چنین قابلیتی ندارند و به همین دلیل نفوذ هرچه بیشتر به این بازارها برنامه ریزی شده است.
لزوم تولید محصولات صادرات محور