تدوین بسته ویژه برای کنترل وضعیت بازار خودرو
سرپرست وزارت صنعت از تدوین بسته ویژه برای کنترل وضعیت بازار خودرو حول ۴ محور اصلی افزایش تولید، تامین به موقع، کنترل و تکمیل سامانه های نظارتی خبر داد. […]
حسین مدرس خیابانی، از تدوین بسته ویژه برای کنترل وضعیت بازار خودرو حول ۴ محور اصلی افزایش تولید، تأمین به موقع، کنترل و تکمیل سامانههای نظارتی خبر داد و گفت: در همین خصوص جلساتی با خودروسازان، مجموعههای نظارتی و شورای رقابت برگزار شده و در این حوزه چهار رکن اساسی صنعت خودرو همزمان باید تحت یک بسته اصلاح شود که بخش تأمین یکی از آنها است و انتظار ما کاهش تعهدات معوق خودروسازان به مشتریان است که باید موضوع تولید و تیراژ را مورد رصد قرار دهیم. تقاضای واقعی در بازار خودرو پاسخ داده میشود سرپرست وزارت صمت با تأکید بر اینکه در سال جهش تولید هر تصمیمی در خصوص خودرو گرفته میشود، حتماً باید محور اول آن حمایت از بخش تولید باشد، گفت: سالها دست بخش تولیدمان روی دوش خارجیها بوده و الان حدود دو سال است که با خروج شرکتهای دو کشور کره و فرانسه، خودروسازان حالت استقلال و خوداتکایی پیدا کردند که باید حتماً این رویکرد تقویت شود. مدرس خیابانی ادامه داد: سیستم و شیوههای ثبت نام فروش و تحویل را باید اصلاح و کنترل کنیم که برای اصلاح این شیوه، برنامه محوری واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع را را در دستور کار قرار دادیم. وی اضافه کرد: تقاضاهای کاذب که به دلیل وجود نقدینگی در جامعه به سمت خرید خودرو برای کاسبی و سودآوری میرود باید حذف شود و در اولویت بعدی به خاطر فاصله میان عرضه و تقاضا توزیع باید بر مبنای عدالت باشد. سرپرست وزارت صمت همچنین بیان کرد: فروش فوق العاده خودرو تا پیش از ایام عید سعید فطر حتماً خواهیم داشت تا شرایط بازار متعادلتر شود. تکمیل سامانههای نظارتی در دستور کار مدرس خیابانی موضوع کنترل و تکمیل سامانههای نظارتی را رکن سوم و چهارم این بسته دانست و افزود: باید اطمینان پیدا کنیم که متقاضی ثبت نام خودرو آن را برای مصرف و استفاده میخواهد و برای کاسبی یا به عنوان کالای سرمایهای به آن نگاه نمیکند. وی گفت: با انجام مجموعه این اقدامات در حوزه خودرو و فروش فوق العاده که در آستانه عید سعید فطر انجام خواهد شد، از التهابات حوزه خودرو کاسته میشود. سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه در فروش خودرو سه روش داریم، تصریح کرد: علاوه بر فروش فوق العاده، روش پیش فروش خودرو که تداوم دارد و تحویل خودرو در این روش مدت دار یکساله است و روش مشارکت در تولید که مدت تحویل خودرو در این روش یکساله تا دوساله است و سود مشارکت در این روش به متقاضی خرید خودرو تعلق میگیرد. فروش فوق العاده و فوری خودرو سود مشارکت نمیگیرند مدرس خیابانی همچنین یادآوری کرد: تصمیم کمیته خودرو بر این است که سود مشارکت به فروش فوری و فوق العاده تعلق نگیرد. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی شرایط این فروشهای جدید، بیان کرد: خودروهای صفر کیلومتر در فروش جدید در صورت عدم استفاده از خودرو، پس ازسه ماه مشمول گارانتی نخواهند شد و اگر کسی بخواهد خودرو را به دلیل افزایش سود نگه دارد پس از سه ماه گارانتی خودرو از بین میرود. مدرس خیابانی ادامه داد: تمام پارکینگها و انبارهای خودرو باید موجودی خودرو خود را اعلام کند و تخلفات آنها در این حوزه مشمول برخورد تعزیری خواهد بود. وی با بیان اینکه ماندن یک ساله سند در رهن شرکتهای خودروساز از دیگر شرایط این واگذاریها خواهد بود، گفت: تلاش میکنیم که صلح نامهای هم انجام نشود تا متقاضیان واقعی برای خرید اقدام کنند. توسعه صادرات عامل تعیین کننده در جهش تولید سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سه موضوع اساسی و محوری در مجموعه وزارت صمت داریم که همه برنامههای این وزارتخانه ذیل این سه محور دنبال میشود. مدرس خیابانی جهش تولید در حوزههای صنعتی و معدنی و حتی خدماتی را یکی از این سه محور اساسی عنوان کرد و گفت: محور دوم و اساسی موضوع توسعه صادرات و مدیریت واردات است که هر دو برنامه و محور مکمل همدیگر هستند و معتقدیم که جهش تولید حتماً از مسیر صادرات محقق خواهد شد. وی افزود: همچنین برای کمک به تأمین مواد اولیه و مایحتاج عمومی مردم نیز حتماً باید از منابع ارزی محافظت شود که موضوع مدیریت، کنترل و حتی ممنوعیت واردات در دست اقدام است که با قدرت بیشتری نیز تداوم خواهد یافت. مدرس خیابانی موضوع محوری سوم را مدیریت و کنترل بازار دانست و گفت: این محور به عنوان یک موضوع خاص که مورد توجه آحاد مردم و خواسته مقام معظم رهبری است در دستور کار برنامههای اصلی وزارت صمت قرار دارد که برای این سه محور زیربرنامهها و پروژههایی نیز تدوین و هدف گذاری شده است.