مدیر شبکه آموزش: خیال خانوادهها با راهاندازی مدرسه تلویزیونی ایران آسوده شد
مدیر شبکه آموزش سیما با اشاره به راهاندازی مدرسه تلویزیونی ایران عنوان کرد جدا از بحث آموزش خیال خانوادهها از تحصیل فرزنداشان در دوران بحران کرونا آسوده شده است. […]
به نقل از روابط عمومی شبکه هفت سیما، علیرضا کمرهای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت با مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما دیدار کرد. در این نشست که مهدی خلجی مدیر گروه مهارت های تخصصی و عمومی و شهرام کجوری مدیر گروه آموزش های رسمی نیز حضور داشتند درباره برنامه های مدرسه تلویزیونی ایران رایزنی شد. احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما در این نشست گفت: ما با راهاندازی مدرسه تلویزیونی ایران با وجود آموزش دادن بیشتر خیال خانوادهها را آسوده کردیم و استمرار این شیوه میتواند خانوادههای بسیاری از از اضطراب و نگرانی درآورد و ما باید تلاش کنیم پایان خوبی را برای این ماجرا رقم بزنیم. وی بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن زمان کنکور و اینکه پایه دوازدهم، امسال کنکور دارند و خانوادههای آنان دچار استرس هستند، باید برای این پایه تحصیلی تقویم نهایی و بازخوانی درسی بگذاریم. کمرهای نیز یادآور شد: تعلیم و تربیت حضوری اقتضائاتی دارد و تلویزیون باید با توجه به کارکرد اصلی آن که انتقال پیام ها و آموزش و یادگیری است، قضاوت شود و اکنون کار رسانه ملی در امر آموزش قابل دفاع است. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به دستورالعمل ابلاغ شده امتحانات پایه نهم و دوازدهم و همچنین بزرگسالان و آموزش از راه دور به صورت حضوری برگزار میشود. وی در رابطه با امتحانات پایان سال تحصیلی بیان کرد: با توجه به دستور العمل ابلاغ شده امتحانات پایه نهم و دوازدهم و همچنین دروس شایستگیهای فنیوحرفهای پایههای سهگانه متوسطه و همینطور بزرگسالان و آموزش از راه دور به صورت حضوری برگزار میشود. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر استانداردها و پایههای مهارتی پایه دهم، پایه یازدهم و پایه دوازدهم در فنیوحرفهای و کاردانش را اجرا کنیم از ۲۷ خرداد تا ۱۵ مرداد ادامه پیدا میکند چرا که نیرو برای آموزش حضوری تا پایان خرداد در اختیار نداریم و دانشآموزان را در فرصت آموزشی مقتضی نمی توانیم حاضر کنیم و اگر هم این کار انجام شود آموزشهای آها انجام نشده است زیرا دروس آنها تئوری نیست و ارزشیابی این دانشآموزان همزمان با آموزش انجام میشود و بر پایه شایستگی است. از ۱۸۸۱ برنامه در حوزه فنیوحرفهای ۳۱۴ برنامه پخش شده که ۶۹۱ برنامه دیگر نیاز داریم. کمرهای ادامه داد: تغییر رشته نیز به صورت حضوری انجام میگیرد و ۴۲ درصد از دانشآموزان در متوسطه دوم که پایه نهم و دوازدهم اعم از فنی و کاردانش و شایستگیهای فنی سه پایه متوسطه دوم در شاخه فنی و کاردانش (مهارتیها) را در بر میگیرد، بهطور حضوری امتحان می دهند. همچنین پایه دوازدهم که دغدغه جامعه است در قالب آموزشهای رسمی روی سرفصل های موضوعی که در امتحانات موثر است، متمرکز میشود. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش زمان ارزشیابی شورا و مدیران مدارس را از ۳ خرداد اعلام کرد و گفت: از آنجایی که رسانه ملی و شبکه شاد مسئولیت آموزش به دانشآموزان را عهدهدار بودند اگر قرار باشد این آموزش استمرار داشته باشد باید نرم افزار شاد را ارجا بدهیم به تلویزیون و تعاملی برای یادگیری ایجاد کنیم چرا که ویژگیهایی در تلویزیون است که در نرم افزار شاد نیست و این کار بر عهده آموزش و پرورش است. وی اضافه کرد: آموزشها باید به سمت فرصتهای یادگیری رود. هم سویی جریان آموزش غیررسمی و رسمی میتواند به همافزایی آموزش کمک کند. خانوادهها با نشستن پای تلویزیون مهارت آموزش به کودکان خود را پیدا کردند. کمرهای ساخت برنامههای مهارتی و مکمل را نیاز دانش آموزان برشمرد و تاکید کرد: آموزش های فوق برنامه برای جذب مخاطب است در حالی که آموزش های مکمل حتما ریشه در درس دارد و با جذابیت برنامه سازی می توان مخاطب عام و خاص را جذب کرد. در حوزه معرفی مشاغل، هدایت تحصیلی و مسابقات مهارتی و جشنوارههای می توان برنامههای متنوعی تولید کرد. وی در پایان به گواهی مهارت دانشآموزان اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش در حوزه مهارت بسته تحولی برای دانش آموزان پایه هفتم طراحی کرده که در پایه نهم ۴۲۰ ساعت و در متوسطه دوم ۱۸۰ ساعت آموزش مهارت میبینند و در نهایت گواهی مهارت برایشان صادر و با این روش شعار هر دانشآموز یک مهارت، عملی میشود.