تحت تاثیر پاندمی کرونا، اجارهبهای کشتی به یک هفتم کاهش یافت
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تحرکات برخی کشورها در نادیده گرفتن ایمنی دریانوردی و تهدید غیر قانونی فعالیتهای مشروع و قانونی کشتیرانی ایران خبر داد. […]
به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در اولین نشست شورای مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور، تاکید کرد: در گفت و گو با دبیرکل آیمو، بر این نکته تاکید کردیم که دریانوردان ایرانی در حالی که به صورت قانونی و در چارچوب کنوانسیونها و مقررات بین المللی دریانوردی، وظایف قانونی خود را پیگیری میکنند، مورد تهدید قرار میگیرند. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بروز چنین رفتار خارج از عرفی از سوی آمریکا تهدید مستقیمی بر ایمنی دریانوردی محسوب میشود که لازم است توسط آیمو و سایر سازمانهای نظارتی بین المللی اصلاح و پیشگیری شود. راستاد افزود: علی رغم اعتقاد دبیرکل آیمو به جایگاه غیر سیاسی این سازمان، ضرورت رعایت همه جانبه ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط زیست را جزو وظایف ذاتی سازمان بین المللی دریانوردی برشمردیم و در نهایت برای اولین بار توانسته ایم این سازمان را متقاعد کنیم تا موضوع تهدیدات غیر قانونی فعالیتهای کشتیرانی ایران را از نظر حقوقی بررسی کنند. کرونا و رکود در همه زنجیره فعالیتهای حمل و نقل دریایی دنیا مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تأثیرات فراگیر شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد حمل و نقل دریایی جهان، افزود: شرایط پرچالشی را داریم طی میکنیم، بازار حمل و نقل دریایی متأثر از شرایط تجارت بین المللی و اقتصاد جهانی است. کرونا بر اقتصاد جهان سایه سنگینی انداخته است و به تبع آن، مبادلات تجاری بین کشورها کاهش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش تقاضا برای حمل و نقل دریایی هستیم. راستاد با اعلام اینکه «در همه زنجیره فعالیتهای حمل و نقل دریایی شاهد رکود هستیم» توضیح داد: در همان سه چهار ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، در مقایسه با سال قبل، سفارش ساخت کشتی حداقل با ۶۰ درصد کاهش مواجه شد. در زمینه اجاره روزانه کشتیهای کیپ سایز (بزرگترین کشتیهای باری) از ۳۵ هزار دلار در اواخر سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۵ هزار دلار در آوریل ۲۰۲۰ رسید که نشان میدهد صنعت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی به شدت دچار بحران ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به تحریمهای جدید اعمال شده به صنعت کشتیرانی کشور، تاکید کرد: در این خصوص به تعامل جدی تر و تنگاتنگ ارگانها و شرکتهای دریایی نیاز داریم و لازم است از تمام امکانات و توان داخلی برای بهبود روند فعالیتها در این حوزه و به حداقل رساندن آثار ناشی از تحریمها بهره ببریم. راستاد با تاکید بر اینکه ظرفیت بزرگ دریایی کشور قابل تحریم نیست، افزود: برای مقابله با تحریمها هرگز کوتاه نمی آییم و با پیگیریهای حقوقی گسترده در مجامع بین المللی، تلاش میکنیم صدمات ناشی از تحریمها و تهدیدات یک جانبه و غیر قانونی را کاهش دهیم. مدیرعامل سازمان بنادر همچنین تاکید کرد: کرونا بر گردشگری و مسافرتهای دریایی در ایران و جهان نیز تأثیر منفی گذشته است، به طوری که نوروز امسال در مقایسه با سال قبل، شاهد کاهش ۹۸ درصدی فعالیتها در این زمینه بوده ایم. راستاد با بیان اینکه صنعت گردشگری و سفرهای دریایی به مکانیزمهای حمایتی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: صنایع دریایی کشور نیز برای ساخت انواع شناور در دوران کرونا به حمایت جدی نیاز دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ناوگان سنتی کشور به شدت آسیب پذیر شده اند، از اقدام سازمان برای بهبود کیفیت و ارتقای ناوگان ایرانی در منطقه خبر داد و گفت: در خصوص کیفیت و ایمنی شناورها نباید دچار اغماض شویم. در این راستا و در زمینه ایمنی ناوگان سنتی و صیادی؛ به یک تحول جدی نیاز داریم و باید به سمت به روز رسانی این شناورها، متناسب با شرایط حمل و نقل و تجارت دریایی، حرکت کنیم. سند جامع عملیاتی سازمان بنادر برای اشاعه فرهنگ دریایی راستاد همچنین با تاکید بر ضرورت اشاعه فرهنگ دریایی در میان افراد جامعه، اظهار داشت: یک بسته از اقداماتی که میتواند به اشاعه فرهنگ دریایی منجر شود، توسط مدیریت ارتباطات سازمان بنادر و دریانوردی تهیه شده و در نظر است با اجرای این پروژهها در سطح کشور، مردم را با دریا، تجارت دریایی، دریانوردی و هر آنچه متعلق به دریا است، آشنا کنیم. وی همچنین در خصوص پیشنهاد یکی از نمایندگان ارگانهای دریایی مبنی بر تجلیل از مفاخر علوم دریایی کشور، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی همواره از چنین ایدههایی حمایت میکند و پیشنهاد میکنیم هر ساله در کنار مراسمهای مختلف ارگانهای دریایی، از یکی از مفاخر علوم دریایی تقدیر به عمل آید. نسبت به سوانح دریایی حساسیت بیشتری داشته باشیم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سوانح ناوگان تحت پرچم و تحت مالکیت، خاطر نشان کرد: باید به درسهای آموختنی به دست آمده از بررسی و ارزیابی این سوانح، توجه ویژه ای داشته باشیم؛ چراکه برخی از این سوانح به قوانین و مقررات در سطح بین المللی و برخی توسط سازمان بنادر به قوانین داخلی تبدیل میشود. مواردی نیز باید توسط شرکتهای کشتیرانی در اصلاح رویهها مد نظر قرار گیرد. راستاد با اشاره به حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از تولید و ساخت داخل، اظهار داشت: این سازمان کماکان از ساخت کانتینر در داخل کشور حمایت میکند و همچنین در سال جهش تولید، ضمن تاکید بر این روند، در قالب طرح تحول صنایع دریایی، با سفارش ساخت ۹۰ فروند انواع شناورها و تجهیزات دریایی و بندری در داخل کشور، به دنبال مساعدت در تجهیز کارگاه و زیرساختهای تولیدی در کشور است. لزوم تعامل هرچه بیشتر شرکتهای کشتیرانی برای پشتیبانی از دوره کارورزی دانشجویان دریایی راستاد با تاکید بر حمایت از صندوق حمایتی دریانوردان توسط ارگانهای دریایی کشور، در خصوص تعامل بیشتر برای انجام کارورزی دانشجویان علوم دریایی گفت: همه شرکتهای کشتیرانی فرصت انجام دوره کارورزی را برای دانشجویان دریایی فراهم کنند تا در مسیر تحصیلی این افراد اختلالی پیش نیاید. چراکه عدم انجام کارورزی سبب میشود، نتوانند گواهی نامههای شایستگی خود را به موقع دریافت کنند.