ظرفیت همه صنایع برای کمک به گردشگری به کار گرفته شود
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی به کارگرفتن الگو و ظرفیتهای سایر صنایع همچنین شناسایی مشکلات و فرایندهایی که نیاز به بازنگری دارند را به عنوان دو کمک اتاق بازرگانی ایران به حوزه گردشگری مطرح کرد. […]
علی اصغر شالبافیان در هجدهمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با مغتنم شمردن نقشآفرینی تمامی فعالان حوزه گردشگری افزود: واژه رفع موانع تولید مفهوم عمیقی را در خود دارد. بعضی مواقع انجام ندادن برخی کارها مهمتر از انجام دادن برخی دیگر است. او با تاکید بر اهمیت تغییر رویکرد در دولت برای برداشتن موانع، افزود: وام اعطایی از سوی دولت برای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری به اندازه کافی انگیزهبخش نیست. برنامهریزی برای ساخت پروژههای گردشگری با چند کاربری از جمله کارهاییست که در حال انجام آن هستیم. او یکی از راههای جذاب کردن سرمایهگذاری در کشورهای همسایه را ساخت مجتمعهای چندمنظوره عنوان کرد و افزود: در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در حال فراهم کردن شرایطی هستیم که جذابیت سرمایهگذاری در حوزه گردشگری را افزایش دهیم. شالبافیان با اشاره به کارهای انجامشده در وزارتخانه در راستای رفع موانع، بیان کرد: در گذشته تمدید پروانه بهرهبرداری تاسیسات اقامتی منوط به فرایندهایی بود که ذاتا وظیفه دستگاه ما نبود و اگر این فرایند ادامه پیدا میکرد، تعداد هتلهای دارای مجوز بهرهبرداری تا سال آینده به نصف میرسید. شالبافیان از ایجاد هماهنگیهای بینبخشی بهعنوان اولویتهای وزارتخانه نام برد و افزود: تلاشمان این است که با ایجاد همافزایی بین دستگاهی مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی هموار کنیم و از ابتدای حضور نیز رایزنیهایی با دستگاههای مربوطه داشتهایم. او مشکلات بخش خصوصی را ناشی از عدم هماهنگی و همکاری بین دستگاهها دانست و به اهمیت نقش اتاق بازرگانی در این مسیر اشاره کرد. معاون گردشگری از تقویت کسبوکارهای رسمی گردشگری سلامت از طریق کنار هم قرار دادن ظرفیت اعضای شورای سیاستگذاری به عنوان سیاستهای مهم وزارتخانه نام برد و افزود: تصورمان بر این است که باید الگوی صحیح گردشگری سلامت با در کنار هم قرار گرفتن مراکز بیمارستانی دارای مجوز ipd و دفاتر خدمات مسافرتی شکل گیرد. شالبافیان تولید محتوا در حوزه گردشگری را بهعنوان یکی از مسئولیتهای اجتماعی اتاقهای بازرگانی در تمامی استانها مطرح کرد و افزود: تولید محتوا میتواند بهعنوان یک محور مشترک بین حوزه گردشگری و اتاق بازرگانی تعریف شود. اخیرا محتوای تصویری توسط اتاق بازرگانی اصفهان تهیه شد که پروژه موفقی بود و اتاقهای بازرگانی سایر استانها میتوانند از این الگوی استفاده کنند. او همچنین بر تقویت همکاری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بخش خصوصی گردشگری تاکید کرد و گفت: کمیسیون گردشگری اتاق این واقعیت را پذیرفته که توفیقش در گروی همکاری با بخش خصوصی ذیربط آن در استان است. تشکلهای حوزه گردشگری در سطح ملی باید هر چه بیشتر به مشارکت گرفته شده و تشویق شوند.