سامانه سپهتن تا پایان سال برای همه اتوبوسها فعال میشود
رئیس سازمان راهداری گفت: سامانه سپهتن تا پایان سال برای همه اتوبوسها فعال میشود، این سامانه یکی از مهمترین راهکارها برای پایش رفتار رانندگان، کنترل دقیقتر حرکت اتوبوسها است. […]

رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای امروز (سهشنبه، ۲۵ آذر) در نشست خبری حاشیه نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با تأکید بر اولویت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسی، گفت: برای بخش اتوبوسی تفاهمنامهای با پنج تولیدکننده داخلی به امضا رسیده است تا هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مدت یک سال تولید شود. وی افزود: اجرای این پروژه نیازمند تأمین ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات است و ارز مورد نیاز برای این میزان تولید نیز با سختی تأمین شده است که این اقدام اهمیت ویژهای دارد. در کشور حدود هفت تا هشت هزار دستگاه اتوبوس کمبود داریم و بیش از ۲۰ سال است که شرکتهای داخلی تولیدات قابل توجهی نداشتهاند. اکبری بیان کرد: با اجرای این پروژه چرخه تولید دوباره فعال میشود. علاوه بر هزار و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس داخلی، دو هزار دستگاه اتوبوس وارداتی نیز پیشبینی شده است، هرچند واردات اتوبوس نیز فرایندی پیچیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نوسازی ماشینآلات سنگین راهداری ادامه داد: هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشینآلات سنگین در حال نوسازی هستند که تاکنون ۸۰۰ دستگاه آن بازسازی شده است. بر اساس تکلیف برنامه هفتم توسعه، تا پایان برنامه، ۱۱۰ هزار ناوگان شامل اتوبوس، کامیون و کشنده باید نوسازی شوند. وی تاکید کرد: ۲۵ هزار کامیون در کشور تولید شده که میتواند به روند نوسازی کمک کند، اما قوانین متعدد باعث شده برخی به واردات روی بیاورند. مهمترین چالش در نوسازی ناوگان، از رده خارج کردن کامیونهای فرسوده است. متأسفانه فعلاً قانونی برای این اقدام وجود ندارد، اما آئیننامهای در این زمینه طی یک ماه آینده ابلاغ خواهد شد. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی از عوامل اصلی آمار بالای کشتهشدگان جادهای دانست و گفت: هفت هزار دستگاه اتوبوس فعال در کشور دارای متوسط عمر ۱۸ سال هستند و نیاز است تا با هفت تا هشت هزار دستگاه اتوبوس نو جایگزین شوند.







