برگزاری آزمون استخدامی داخلی برای ۵۹ هزار معلم قراردادی
وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه بندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا میدهد. […]
یوسف نوری با اشاره به آخرین تصمیمات پیرامون رتبهبندی معلمان، گفت: لایحه رتبه بندی معلمان از سال ۱۳۹۲ مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شروع و در ادامه مسیر با چالشهای زیادی مواجه شد تا اینکه پس از بررسیهای متعدد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی رئیس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد. وی با تأکید بر انتظارات به جا و برحق جامعه معلمان در خصوص طرح رتبهبندی گفت: با وجود تمام تلاشهایی که انجام شد به نظر میرسد باز هم در اجرای طرح از بُعد زمان، کمی تأخیر داشتهایم که تنها دلیل آن وجود مقررات و قوانین مربوط به اجرای این طرح بود. خوشبختانه در دولت سیزدهم با توجه به حمایت رئیس محترم جمهور، اشکالات این طرح سریعاً برطرف شده و در نهایت طرح رتبه بندی به نتیجه رسیده است. نوری با اشاره به اهداف اجرای طرح رتبهبندی معلمان تصریح کرد: رتبهبندی معلمان مبتنی بر سند تحول بنیادین است و مهمترین هدف آن ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت در کشور است. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به هدف اصلی رتبهبندی خاطرنشان کرد: طرح رتبهبندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا میدهد و این باعث افزایش توانمندی معلمان نسبت به امروز خواهد شد؛ لذا این توانمندی در تربیت دانش آموزان نیز بی تأثیر نبوده و آنها را به سمت اهداف سند و تربیت تمام ساحتی هدایت خواهد کرد. وی افزود: ماده دوم رتبه بندی فرهنگیان، به شرح شایستگیهای سه گانه، عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان پرداخته و در هر مورد رتبهها را مشخص میکند. نوری با بیان اینکه در طرح رتبهبندی، معلمان در پنج رتبه تقسیم بندی میشوند، اظهار کرد: دایره شمول رتبهبندی، در دو لایحهای که دولت گذشته ارائه شده بود، بعضی افراد از جمله همکاران فرهنگی که از مدارس به ادارات آمده بودند را شامل نمیشد که بر اساس اصلاحات صورت گرفته و مصوبه شورای انقلاب، این اشکال برطرف شد. وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون با ابلاغ طرح رتبهبندی و بر اساس قانون، وزارت آموزش و پرورش مکلف است آئین نامه مربوطه را در مدت یک ماه کاری تدوین کند که امیدواریم پس از تصویب آئین نامه در هیئت دولت، طرح رتبهبندی از اوایل سال جدید اجرایی شود. وی با اشاره به برگزاری جلسات مکرر با موضوع رتبه بندی، بیان کرد: تلاش میکنیم تا این کار دقیق و جدی انجام شود و تأکید داریم که یکی از مهمترین اقدامات ما نگاه به هدف رتبهبندی است که میتواند برای جامعه و معلمان مؤثر باشد. نوری افزود: در ماده یک رتبه بندی به افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت و اعتلای کرامت و منزلت همچنین استقرار نظام پرداخت بر اساس شایستگی و توسعه مستمر شایستگی عمومی و حرفهای معلمان اشاره شده است.