کنکور اختصاصی تربیت معلم از سال آینده برگزار میشود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راهبری فرایند تحول و اجراییسازی سند تحول بنیادین گفت: کنکور اختصاصی تربیت معلم از سال آینده برگزار میشود. […]
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دیدار شمار زیادی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با مقام معظم رهبری که در اولین روز هفته بزرگداشت مقام معلم صورت گرفت، گزارشی از اقدامات سرآمد و تحولی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱ و برنامههای پیش رو در محضر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) ارائه داد. رضا مراد صحرایی با بیان اینکه جمع حاضر نمایندگانی از معلمان سراسر کشور، معلمان نمونه کشوری، مدیران ارشد نظام تعلیم و تربیت، مدیران کل آموزش و پرورش استانها و رؤسای دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان امیدآفرین و همچنین خانواده معظم شهدا و ایثارگران، شهدای حرم و شهدای سلامت هستند، اظهار کرد: در این محفل، یاد استاد شهید مطهری و ۴ هزار معلم و ۳۶ هزار دانشآموز شهید دفاع مقدس و دانشآموزان شهید واقعه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) را گرامی میداریم. شهیدان نامدار انقلاب را یادمان نمیرود، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی که هر یک به مثابه امتی بودند و همه از آموزش و پرورش برخاستند. وی ادامه داد: گزارشی که به محضرتان تقدیم میشود، شامل یک مقدمه کوتاه در باب اهمیت آموزش و پرورش، مروری بر عملکرد و اقدامات تحولی وزارت آموزش و پرورش در سالی که گذشت؛ و همچنین گزیدهای از برنامههای پیش روست. پیشاپیش، از اینکه ممکن است قدری طولانی بشود، پوزش میطلبم. صحرایی آموزش و پرورش را فراگیرترین «دستگاه انسانپروری و کانون آیندهسازی» عنوان کرد و گفت: نظام فکری، اعتقادی و هویت ملّی ما اساساً در مدرسه شکل میگیرد. «مدرسه»، امروز تنگه احد انقلاب اسلامی است! چه اینکه امروز میبینیم با آغاز آهنگ تحول در نظام آموزشی، پروژه «اعتمادزدایی از نظام تعلیم و تربیت» و «تعطیلسازی مدرسه» در دستور و اولویت دشمن قرار گرفته است. وی ادامه داد: در یک سال اخیر، بهرغم همه دشمنیها و کاستیها، شاهد اقدامات با رویکرد تحولی در نظام تعلیم و تربیت بودیم که گوشهای از آنها به اختصار به عرض میرسد. راهبری فرایند تحول و اجراییسازی سند تحول بنیادین سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مورد «راهبری فرایند تحول و اجراییسازی سند تحول بنیادین» اظهار کرد: برای راهبری و تسهیل امر تحول از سطح ستاد تا مدرسه اقدامات زیادی انجام شد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: تحول در سازوکار برنامهریزی وزارتخانه و ایجاد سامانه پایش اسناد و برنامههای راهبردی در جهت انطباقدهی برنامه واحدهای وزارت با اهداف و راهکارهای این سند؛ تهیه نگاشتهای «نهادی، قانونی و رسانهای» و مهمتر از همه، «نگاشت مدرسهای سند تحول»؛ تصویب ردیف اختصاصی بودجه برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش پس از ۱۱ سال؛ ایجاد شبکه انسانی اجراییسازی سند تحول به عنوان هستۀ سخت تحولآفرین برای ایفای نقش در گفتمانسازی، آموزش با توانمندسازی ۱۵۰۰ نفر به عنوان «رهیاران تحول» با تأکید بر معلمان جوان؛ آغاز فرآیند آموزش سند تحول بنیادین به ۲۰۰ هزار معلم در سال ۱۴۰۲. حوزه تربیت معلم و نیروی انسانی صحرایی با اشاره به فعالیتهایی که در «حوزه تربیت معلم و نیروی انسانی» صورت گرفته است، گفت: دانشگاه فرهنگیان سالی پُربار را سپری کرد. هیأت امنا پس از ۱۱ سال و برای اولین بار با حضور رئیس جمهور محترم تشکیل شد و ۱۹ مصوبه بن بست شکن و گره راهگشا داشت. از تصویب سند تقویت کمی و کیفی و اصلاح آرایش درونی دانشگاه گرفته تا مجوز جذب هزار دکترمعلم ممتاز به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان و تصویب نظامنامه جامع فرهنگی تربیتی دانشجومعلمان و آئین نامه صلاحیتهای حرفهای آنان. سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با جذب اعضای هیئت علمی جدید در یک سال، نسبت دانشجو به استاد را از ۱۱۱ به ۱ به ۸۹ به ۱ کاهش داده است. نهضت تولید منابع درسی تربیت معلم را برای تألیف بیش از ۱۵۰۰ کتاب تربیت معلم در سراسر کشور راه انداخته و بیش از ۱۱۰۰ کانون و انجمن دانشجویی، فرهنگی و ورزشی را فعال کرده است. مطابق برنامة مصوب دانشگاه، دانشجومعلمان در صورتی فارغ التحصیل میشوند که حداقل ۱۲ مهارت را متناسب با ساحتهای ۶ گانه فرابگیرند. وی تصریح کرد: در سال گذشته، چند هزار نفر از دانشجومعلم به زیارت اربعین و اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت و راهیان مقاومت اعزام شدند. برای شکلگیری هویت معلمی، برنامههای متعددی اجرا شد. قرآن، حجاب، ولایت و نماز، از ارکان شکلگیری هویت معلمی هستند. همه اینها در کنار آموزش فنون معلمی و اجرای طرح صلاحیت سنجی حرفه معلمان تضمین کنندة تربیت معلمانی مطلوب برای آینده ایران عزیز خواهند بود. صحرایی با بیان اینکه فرایند شناسایی و جذب نیروی انسانی نیز وارد عرصه جدیدی گردیده است، گفت: ما معتقدیم هیچ «آموزش خوبی» جایگزین «گزینش بد» نمیشود! اجرای قانون رتبه بندی فرهنگیان سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با همه شدت و ضعفها، بالاخره قانون «رتبه بندی معلمان» به اجرا درآمد و دولت محترم در این شرایط سخت، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به این مهم اختصاص داد؛ اظهار کرد: میانگین حقوق فرهنگیان به عدالت در نظام پرداخت نزدیکتر شد. این مرحله استقرار رتبه بندی بود. مرحله اصلی، «استمرار رتبه بندی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش» است که مسیر از آن از ارتقا شایستگیهای معلمان میگذرد. انشاالله در سال پیش رو، رتبه بندی وارد مرحله تکامل خود خواهد شد. وی تصریح کرد: همین جا، لازم میدانم که در حضور مقام عظمای ولایت از همۀ معلمان کشور صمیمانه تشکر کنم که در امتحان بزرگ فتنه ترکیبی- شناختی اخیر سربلند بیرون آمدند و اجازه ندادند که آتش فتنهها دامنگیر تعلیم و تربیت کشور شود.