مصرف ۵۰ درصد بودجه کلانشهرها در حوزه حمل و نقل و عمران
معاون حمل و نقل شهرداری تهران با یادآوری مصرف بیش از ۵۰ درصد بودجه کلانشهرها در حوزه حمل و نقل و عمران، گفت: انتظار داریم با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده منابع بیشتری اختصاص یابد. […]
سید مناف هاشمی، در حاشیه صحن علنی مجلس با یادآوری تصویب لوایح دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده و درآمد پایدار شهرداریها و دهیاریها در مجلس، افزود: گرچه سابقه آنها به سالهای گذشته و تلاشهایی که سازمان امور مالیاتی، وزارت اقتصاد و شهرداریهای کشور داشتند برمیگردد اما نمایندگان مجلس دهم این دو لایحه را در سال ۹۸ به خوبی دنبال کردند. وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان ایراداتی به برخی مواد لایحه قانون درآمدهای پایدار گرفته است به مجلس اعاده و اصلاحات انجام شد گفت: تنها اصلاح یک ماده باقی مانده که در نشست امروز یا نشست بعدی کمیسیون مربوطه نهایی خواهد شد. وی با بیان اینکه شهرداریهای کشور به ویژه شهرداری تهران از دو معضل آلودگی هوا و دغدغهها و معضلات ترافیکی رنج میبرند، تصریح کرد: به دلیل کمبود منابع برخی مأموریتها انجام نمیشود البته سه الی ۴ مورد را در حوزه تأمین مالی و از سویی اعتبارات اوراق سال ۹۷ را حدود ۹۱۰ میلیارد تومان را برای تهران و اوراق هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی ۹۸ را که مربوط به اتوبوسرانی و متروی تهران بوده دنبال میکنیم و اگر این عدد حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه به سرانجام برسد زیرساختها و شبکه حمل و نقل توسعه مییابد.
هاشمی با تاکید بر اینکه این قانون که با تلاش کمیسیونهای امور داخلی و مشترک تصویب شد به عنوان افتخاری برای شهرداریهای کشور محسوب میشود، اظهار داشت: اصلی ترین اتفاقی که در اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده افتاد این است که در تبصره ۳ ماده ۴۱ سهم شهرداریها و دولت از مالیات بر ارزش افزوده مساوی شد و این یکی از خواستههای شهرداریهای کشور بود البته وزارت اقتصاد و کمیسیونهای مجلس همکاری کردند زیرا شهرداریها از لحاظ منابع درآمدی شرایط خوبی ندارند و بسیاری از شهرها نمیتوانند اهداف و مأموریتهای خود را دنبال کنند، البته دولت انعطاف به خرج داد و با همکاری مناسب حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به بودجه شهرداریها اضافه کرد که امیدواریم شورای نگهبان هم آن را تأیید کند.
وی از تلاشهای رؤسای فعلی و سابق کمیسیون اقتصادی مجلس و تمامی نمایندگان برای تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده تشکر کرد و گفت: با توجه به اصلاح دامنه قانون سازمان مالیاتی و شهرداریهای کشور سهم بهتری از آن میبرند البته برآورد میشود سهم شهرداری تهران هم که از این محل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را وصول میکرد ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
هاشمی یادآور شد: سازمان امور مالیاتی بعد از ابلاغ این قانون و دو دوره مالیاتی و پس از ابلاغ، ۶ ماه مهلت خواسته که ابزارها و نرم افزارها را تأمین کند.
معاون حمل و نقل و عمران شهردار تهران با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده از مترقیترین قوانین حوزه مالیات کشور است، گفت: این قانون از سالهای گذشته در بسیاری از کشورهای دنیا عملیاتی شده؛ دولت مرکزی همیشه به شهرداریها کمکهایی داشته اما در این سالها در ابتدا یک درصد تجمیع عوارض و سپس ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده و با اصلاح ۴ درصد شد یعنی از ۹ درصد ۴ درصد سهم شهرداریهای کشور و ۴ درصد مالیات و یک درصد هم در اختیار وزارت بهداشت به عنوان طرح سلامت قرار میگیرد و ۲۷ دهم درصد هم به ورزش جوانان تعلق گرفت؛ به عنوان کارشناس و مدیر افتخار میکنم که این دو قانون خوب در مجلس دهم تصویب شده و انتظار میرود به تأیید شورای نگهبان برسد زیرا به عنوان روزنه امیدی در حوزه خدمات رسانی شهرداریهای کشور محسوب میشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده سهمی به ناوگان حمل و نقل عمومی تعلق میگیرد؟ گفت: با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده بخشی از بار مالی و افزایش درآمد پایداری که به هر شهرداری وارد شود در حوزه حمل و نقل مصرف میشود.
وی با یادآوری اینکه بیش از ۵۰ درصد بودجه کلان شهرها در حوزه حمل و نقل و عمران مصرف میشود، گفت: انتظار داریم پس از تصویب قانون منابع بیشتری به حوزه حمل و نقل داده شود زیرا در حوزه تاکسیرانی، پایانهها هم کنترل ترافیک و مباحث مرتبط با حمل و نقل، و مترو اتوبوسرانی با بحرانهای مالی مواجه و امیدوار هستیم با کمک مجلس، دولت و شورای اسلامی شهر تهران و با محورها و دستورالعملهایی که شهردار تهران ابلاغ کردند روزنههای امیدی ایجاد شود و برنامههای خودمان را بتوانیم نهایی کنیم و اخبار خوشی را برای مردم در رابطه با روان سازی و سلامت و پاکی پایتخت داشته باشیم.