مشارکت خیرین مدرسه ساز در ۵۰ درصد پروژه های سه سال اخیر
تفاهمنامه ساخت ۴۰۰ پروژه آموزشی و پرورشی و تعمیر و بازسازی سه هزار مدرسه منعقد شد. […]
مهراله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در این مراسم به پیشینه آغاز فعالیت خیرین در مدرسهسازی و اقدام خیرین مدرسه ساز اشاره کرد و بیان کرد: جامعه خیرین مدرسه ساز در طول ۲۲ سال از حیات خود ۱۳۵ هزار کلاس درس را در سراسر کشور احداث کرده است؛ به طوری که ۲۰ درصد فضاهای آموزشی کشور را شامل میشود. رخشانیمهر بیان کرد: با رشد مشارکت مردم و توجه به اولویتهای مدرسه سازی از سال ۹۶ رقم مشارکت خیرین ۵۰ درصد پروژههای سه سال اخیر را شامل میشود و در سال گذشته میزان ریالی آن به ۱,۵۰۰ میلیارد تومان رسید و بیش از ۵۰ درصد آن محقق شد که دولت و به تبع سازمان نوسازی مدارس نیز در کنار آن سهم خود را در پروژههای مشارکتی ادا کرده است و در طول سه سال گذشته تخصیص کامل این پروژهها صورت گرفت و امیدواریم طبق پیش بینیها این رقم در سال جاری به ۳,۲۵۰ میلیارد تومان برسد. معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال ۹۸، ۱۴۰۰ کلاس درس جدید در کشور ساخته شد و علیرغم وقوع حوادث طبیعی و سیلهای متمادی در چند استان کشور که منجر به آسیب گسترده به فضاهای آموزشی مناطق درگیر شد؛ به لطف پروردگار و مشارکت عظیم خیرین که به ۲۱۰ میلیارد تومان رسید توانستیم علاوه بر فضاهای آسیب دیده فضاهای جدیدی را هم احداث کنیم بهطوریکه سرانه فضاهای آموزشی در استان کرمانشاه بعد از زلزله سال ۹۶، به میزان ۷/ مترمربع افزایش یافت. رخشانی مهر از حضور نیروهای مردمی و جهادی در این مناطق یاد کرد که با جدیت و فداکاری و تلاش شبانه روزی توانستند در مدت کوتاهی کارهای بزرگی انجام دهند و کار پاکسازی شهرها و مناطق و اماکن عمومی از جمله مدارس را که تا سقف در گل ولای فرو رفته بودند انجام داده و موجب تسهیل و تسریع در انجام امور مردم شوند؛ به نحوی که این روحیه جهادی موجب شد که ما هم بتوانیم تا مهرماه تمام مدارس را آمده کنیم و هیچ دانش آموزی بدون کلاس نماند. وی با تمجید از حضور نیروهای جهادی در مناطق محروم و ساخت و تعمیرات فضاهای آموزشی از مرحوم علیمرادی جوان جهادگری که جان خود را در این راه از دست داد، یاد کرد و گفت: با تلاشهای بی نام و نشان گروههای جهادی بسیجی و دانشجویی اتفاقات خوبی در محرومیتزدایی و توسعه عدالت آموزشی افتاده است؛ ما با کمال افتخار حامی و همراه جهادگران عرصه آموزش و ساخت فضاهای آموزشی هستیم و چه بسا که آنان حامی و کمککار ما هستند بهطوری که در بعضی مناطق صعب العبور این نیروها توانستند با تلاش شبانهروزی خود پروژههای خوب و فاخری را به سرانجام برسانند. معاون وزیر در ادامه گفت: از امروز همه کنار هم و باهم تلاش خود را به کار میگیریم نه فقط برای ساخت فضاهای آموزشی بلکه مهمتر از آن برای ادای دین درجهت تربیت و پرورش نسل انقلابی و گسترش روحیه جهادی در بین دانش آموزان که این به باور ما بسیار مهم است و خود را موظف به فعالیت در این عرصه نیز میدانیم و امیدواریم با امضای این تفاهمنامه سهم و نقش خود را در پرورش دانش آموزان و گسترش فرهنگ جهادی و انقلابی ایفا کنیم. در عرصه جهاد مدرسهسازی بسیجیان خط شکناند زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سرداران شهید باقری، چمران و طهرانی مقدم ویژگی بارز این شهدا در دوران دفاع مقدس را نه اولین و بهترین بودن بلکه خط شکن بودن و پیشتاز بودن آنها دانست و اظهار کرد: امروز نیز باید در عرصههای مختلف خط شکن باشیم. وی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر ارزشهای دینی است و در عرصههای مختلف باید این گفتمان را تبیین و توسعه دهیم و جهادگران بسیج سازندگی خود را موظف به حرکت در این مسیر میدانند؛ برماست که خط شکنان این حوزههای مختلف از جمله در محرومیتزدایی، رفع فقر و توسعه عدالت آموزشی را بشناسیم. زهرایی با بیان اینکه شعار ما اینست که بسیجیان در هر حال لباس احرام بپوشند و اینگونه نام و نان و خواب و خوراک را بر خود حرام کرده اند و در حوادث و بحرانهای مختلف این را ثابت کرده اند که نمونه اخیر آن را در مبارزه با بیماری کرونا میبینیم. رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت که در جهاد هیچ سکون و استراحتی نیست و در عرصه مدرسه سازی همپای شما محرومیت زدایی میکنیم و برای انسان سازی و محوریت تمام تلاشهای ما تربیت و پرورش انسان متعالی است. زهرایی با یادآوری اینکه این حرکت فقط برای گسترش فضاهای آموزشی نیست بلکه همان گسترش روحیه جهادی در نسل جدید و پرورش دانش آموزان با اراده و تفکر انقلابی است و مطمئن هستیم این حرکت عظیم موجی به راه میاندازد که بسیاری از آحاد جامعه را همدل و همراه خواهد کرد و بخش زیادی از مشکلات را رفع میکند. در ادامه صابر ماهانی رئیس سازمان بسیج دانش آموزی با تشکر از رخشانیمهر و زهرایی که سنگ بنای اینکار را گذاشتند؛ دانش آموزان را محور اصلی تمام فعالیتهای آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: آنچه وظیفه ماست این است که نقش پرورش را با حضور و ورود دانش آموزان در اردوهای جهادی توسعه دهیم و از این ظرفیت استفاده کنیم. وی با قدردانی از اقدامات زیبا و شایسته خیرین و سازمان نوسازی مدارس کشور از استقبال سازمان بسیج دانش آموزی از طرح «آجر به آجر» خبر داد و گفت: بسیج دانشآموزی حتماً در این رابطه برنامههایی خواهد داشت. وی ورود دانشآموزان در امور خیرخواهانه و نیکو را اثربخش و مثبت دانست که میتواند موجب جهش و حرکت در اردوهای بسیجی در سراسر کشور شود و در این زمینه هم تفاهمنامهای با سازمان بسیج فرهنگیان داریم که با محوریت معلم گروههای دانش آموزان بسیجی در این عرصه نیز فعالیت کنند که حتماً اثرات آن به خانوادهها نیز تسری و موجب تشویق و ترغیب آنها میشود. مطهری رئیس سازمان بسیج فرهنگیان با گرامیداشت یاد و خاطره ۴ هزار شهید معلم و۳۶ هزار شهید دانش آموز و تبریک هفته معلم، رشد چشمگیر و شتاب مدرسه سازی در سالهای اخیر را مرهون مدیریت خوب رئیس و تلاش کارکنان سازمان نوسازی مدارس کشور و مشارکت گسترده خیرین دانست و تاکید کرد که حرکت بابرکت بسیج سازندگی با این جهاد عظیم مدرسه سازی درهم تنیده است. مطهری با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد نقش محوری معلم در پیشبرد برنامههای آموزش و پرورش و مسائل مختلف اجتماعی گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب معلم پایه ریز تمدن نوین است و مدرسه سازی فراهم کردن بستر برای شکل گیری این تمدن است که در راهکارها و اهداف سند تحول بنیادین بر این موضوع تاکید شده است. رئیس سازمان بسیج فرهنگیان ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهم نامه و ورود دانش آموزان و معلمان به عرصه، علاوه بر مدرسه سازی، خودسازی و تزکیه نفس و به تبع آن تربیت و پرورش دانش آموزان و دگرسازی اتفاق میافتد و امیدواریم به درستی نقش خود را ایفا کنیم. مفرد نماینده سازمان بسیج دانش آموزی با تمجید از این حرکت مشترک و همکاری ارزشمند گفت: آنچه که بیشتر مورد تاکید مقام معظم رهبری است گسترش کار و روحیه جهادی است که نمونه اخیر آن را در بحران اخیر بیماری کرونا دیدیم که چند برابر جمعیت سابق دانشجویان بسیجی و جهادگر در پویشهای مبارزه با کرونا دیدیم که گفتمان جهادی به یک گفتمان عمومی تبدیل شده است. وی گفت: که حرکات عظیم فرهنگی و جهادی در مدرسه سازی در سالهای اخیر رشد فزاینده ای در بین گروههای دانشجویی داشته است و امیدوارم با مشارکت گروههای مختلف و حضور دانش آموزان و معلمان این انفاق مبارک گسترش یابد و موفق شود به اهداف خود برسد. علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش نیز که به نمایندگانی از معاونت پرورشی در این مراسم حضور داشت با تشکر از این اقدام نیک بیان کرد: آنچه در این جریان مهم و با ارزش است توجه ویژه به دانش آموز و واردکردن وی در بطن یک فعالیت چند جانبه فرهنگی پرورشی و جهادی است که منجر به پر رنگ شدن و ارتقای نقش اجتماعی دانش آموزان میشود. وی اظهار کرد: همچنانکه پیش تر گفته شد نکته کلیدی در یادداشت این تفاهمنامه فقط ساخت و ساز نیست بلکه همان مساله پرورش دانشآموزان و توجه به مقولههای اخلاقی و فرهنگی است که بتواند منجر به افزایش مهارتهای اجتماعی و نقش پذیری مسئولانه دانش آموزان شود. رمضانی تاکید کرد: ظرفیت بیش از ۱۴ میلیون دانشآموز باید به خوبی هدایت شود که زیربنای توسعه کشور و محور اصلی گام دوم انقلاب است. نیروهای جهادی الگویی برای دانش آموزان هستند مجتبی زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی توجه به نقش الگویی نیروهای جهادی را برای دانش آموزان را مهم بر شمرد و این اقدام را موجب گسترش و ترویج فرهنگ انقلابی و ایثار در بین دانش آموزان و رشد مهارتی آنها دانست. وی با قدردانی از نقش گسترده جوانان بسیجی و جهادگر درعرصه های مختلف از زمان جنگ تحمیلی تا بحران بیماری کرونا گفت: در عرصه مدرسه سازی نیز اینگونه است و همانگونه که خیرین نیک اندیش تمام داشته خود را درجهت خدمت به فرزندان این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشتند؛ امروز در کنار این بزرگان جوانان و دانشجویان و دانش آموزان جهادگر و خیّر را میبینیم که وارد میدان شده اند. رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مناطق مرزی ویترین کشور هستند و متأسفانه با محرومیتهایی مواجه اند تاکید کرد که برنامههای محرومیت زدایی به ویژه در حوزه آموزش و پرورش از این مناطق آغاز شود و این تفاهمنامه به اهداف خود دست یابد. زینیوند در ادامه بیان کرد: بهره گیری از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش در استانها واتصال این گروههای جهادی به مدیران اجرایی استانها و مناطق مختلف میتواند مؤثر باشد و موجب بهبود روند کارها شود و در این خصوص آمادگی داریم که از این ارتباط و پتانسیل بهره بگیریم.