دولت از ظرفیت کارخانههای تولید اتوبوس استفاده کند
رئیس شورای شهر تهران گفت: در دولت به جای اینکه بنشینند و بگویندجلوی حمل و نقل عمومی را میگیریم، از ظرفیت کارخانه تولید اتوبوس برای ورود اتوبوسهای نو به ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند. […]
محسن هاشمی در پایان دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز بحث ارزش معاملاتی مربوط به جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ اهمیت داشت. همانطور که مطلع هستید قیمتها در سطح شهر بسیار بالا رفته و قیمت مسکن در دو سال گذشته تقریباً سه برابر شده است. وی ادامه داد: جرایم مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ همچنان به قیمتهای قبلی باقی مانده بود و به همین دلیل شهرداری از سال گذشته لایحهای فرستاد تا ارزش معاملاتی جرایم تغییر کند. هاشمی با بیان اینکه به دلیل اختلاف شدید بین قیمت و جریمه افراد با تخلف سود کلانی میکردند، تصریح کرد: این مساله باعث نگرانی شهرداری از افزایش تخلفات بود و این لایحه باید به دقت بررسی میشد و در صحن مطرح شد و براساس قیمتهای جدید این لایحه تصحیح شد اما هنوز به پایان نرسیده است. وی در پاسخ به این سوال که رقم جرایم چند برابر شده است، گفت: این لایحه درآمدی نیست بلکه هدف از آن بازدارندگی از تخلف و کم کردن پروندههای ماده ۱۰۰ است و به گونهای در آن منظور شد تا تخلف برای کسانی که اصرار بر ساخت و ساز دارند گرانتر تمام شود. رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: مهم این است که براساس طرح تفصیلی هرکسی بیش از طرح تفصیلی و مجوزی که گرفته است ساخت و ساز انجام دهد تخلف فرض میشود. هاشمی افزود: طبیعی است که برای جلوگیری از تخلف جریمه باید به حدی باشد که متخلف در اقدام به تخلف سود کلانی نبرد. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص علت آتش سوزیهای سریالی پایتخت گفت: این آتش سوزیها تقریباً در همه کشور مطرح است و تنها مربوط به تهران نیست. از توضیحاتی که از گروههای امنیتی و مختلف گرفتند مبنی بر اینکه آیا دلیلی برای خرابکاری وجود دارد یا خیر، پاسخ این بود که تاکنون خرابکاری کشف نشده و به ما گزارش نشده است. وی بیان کرد: در خصوص چرایی تکرار آتش سوزیها در پایتخت توضیحات محیط زیستی داده شده، چرا که فصل بارش بسیار زیاد بود و این باعث شد رویش علفها در سطح شهر به شدت افزایش یابد و در پی آن با یک گرمای هوایی نیز مواجه بودیم که منجر به خشک شدن سریعتر علفها شد. هاشمی با بیان اینکه باید نسبت به کندن علفهای هرز زودتر اقدام میشد، گفت: ریختن زباله و بطریهای شیشهای و پلاستیکی در نور خورشید تبدیل به ذره بین میشود و با تابش نور خورشید منجر به آتش سوزی سریع میشود. رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: آتش نشانی پس از وقوع آتشها به موقع حضور داشته است. وی در خصوص عمدی بودن آتش سوزیها با توجه به فراخوان رسانههای بیگانه در ارسال تصویر و خبر گفت: تاکنون هیچ نشانهای مبنی بر عمدی بودن آتش سوزیها نیامده است و اگر عمدی در کار باشد حتماً گزارش آن مطرح و با آن مبارزه میشود. هاشمی همچنین در خصوص اجرای آزمایشی طرح ترافیک گفت: از نظر وزیر بهداشت آزمایشی است! امروز گزارشی نداشتم اما گزارش دیروز که از صدا و سیما پخش شد، حاکی از افزایش تراکم در حمل و نقل عمومی بود. رئیس شورای شهر تهران افزود: باید بر روی این مساله بررسی جدی شود. اولاً مساله استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی بسیار مهم است که باید به آن توجه شود و از ورود بدون ماسک به حمل و نقل عمومی جلوگیری شود. هاشمی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر این است که آقای رئیس جمهور گفتند کرونا فعلاً با ما هست و این یک علامت است که باید به حمل و نقل عمومی توجه ویژه شود. ما باید سه هزار اتوبوس به اتوبوسهای تهران اضافه کنیم و سه ماه دیگر به مهر ماه و آغاز سال تحصیلی میرسیم و باید از این فرصت استفاده کنیم و شاهد افزایش واگن و اتوبوس در سطح شهر تهران باشیم. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه آقای حناچی باید از این فرصت استفاده کنند گفت: درخواست شده که بخشی از ۷۵ هزار میلیارد تومانی که برای مبارزه با کرونا اختصاص یافته به مدیریت شهری اختصاص یابد و در دولت به جای اینکه بنشینند و بگویند جلوی حمل و نقل عمومی را میگیریم، از ظرفیت ۱۰ اتوبوس ساز کشور برای ورود اتوبوسهای نو به ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال جهش تولید نیز قرار داریم هرکدام از این شرکتها میتوانند ماهانه ۱۰۰ اتوبوس بسازند و در طی سه ماه حداقل سه هزار اتوبوس نو تأمین شود. وقتی پول هست، مقام معظم رهبری هم دستور دادند و حمل و نقل عمومی هم نیاز دارند، چرا این کار را انجام ندهیم؟ هاشمی همچنین به کارخانههای واگن سازی نیز اشاره کرد و گفت: ۴ کارخانه واگن سازی در کشور موجود است که همه آنها بیکار هستند. اگر واقعاً باید با کرونا مبارزه کنیم، کرونا که فقط ماسک و ونتیلاتور نیست، یکی از آنها تجهیز حمل و نقل عمومی است و آقایان نمکی و روحانی باید در ستاد مبارزه با کرونا تصویب کنند برای مثال ده هزار میلیارد تومان از این بودجه به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد و هرچه سریعتر تعدادی واگن و اتوبوس تأمین شود. رئیس شورای شهر تهران گفت: طرف مستقیم صحبتهای من آقای نمکی و رئیس جمهور هستند و اینکه تنها بگوییم «جلوگیری میکنیم» چیزی را حل نمیکند چرا که فعالیتهای اقتصادی را آغاز کردید و مردم جابجا میشوند و صد درصد شاهد شلوغی حمل و نقل عمومی خواهیم بود. وی با بیان اینکه بودجه برای حمل و نقل عمومی وجود دارد اما اختصاص نمییابد، گفت: همه کارخانجات آمادگی دارند و باید جهش تولید اتفاق بیفتد؛ جهش تولید تنها در تولید ماسک و ونتیلاتور و کیت آزمایش نیست بلکه میتواند در اتوبوس نیز رخ دهد.