حرکت پرشتاب برای پایان ساخت ۲۱۰ مدرسه آموزش و پرورش استثنایی
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی اظهار کرد: سازمان نوسازی و خیرین به سمت پایان ساخت ۲۱۰ مدرسه مورد نیاز آموزشوپرورش استثنایی حرکت پرشتابی را آغاز کردهاند. […]
سید جواد حسینی در نشست مشترک با رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ضمن تقدیر از فعالیتهای سازمان نوسازی مدارس که منشأ تحولات جدی در کشور شده است اظهار کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سالهای اخیر گامهای ارزندهای در مدرسهسازی برداشته است که نمونه آن ساخت مدارس استاندارد در مناطق زلزلهزده و سیلزده کشور است. رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با تقدیر ویژه از سازمان نوسازی در خصوص مدرسهسازی در حوزه استثنایی اظهار کرد: آموزشوپرورش استثنایی مولود انقلاب است و از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۱۵۰۰ مدرسه ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه در کشور ساخته شده است که با ساخت ۲۱۰ مدرسه دیگر به استاندارد مطلوب آموزشی در حوزه تعلیم و تربیت استثنایی خواهیم رسید. وی افزود: تاکنون کلنگ احداث ۵۳ واحد آموزشی از ۲۱۰ مدرسه موردنیاز باهمت سازمان نوسازی و مشارکت خیرین زده شده است و ۹ مرکز آموزشی دیگر نیز مراحل ساخت آن در حال آغاز میباشد. رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی افزود: درمجموع ۶۲ مرکز آموزشی از ۲۱۰ مرکز موردنیاز در حال احداث میباشد و این نشانگر حرکت پرشتاب سازمان نوسازی و خیرین مدرسهساز می باشد. حسینی گفت: از ۲۱۰ مدرسه موردنیاز ۱۴ مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اتیسم است که باهمت سازمان نوسازی و خیرین ساخت ۶ مدرسه آغاز شده است و زمین برای ساخت ۷ مدرسه دیگر نیز تأمینشده است که طی یک ماه آینده تفاهمنامه ساخت آنها منعقد و عملیات ساخت آنها آغاز خواهد شد. وی بابیان اینکه کل پروژههای در حال ساخت سازمان آموزشوپرورش استثنایی ۱۳۱ پروژه است، گفت: ۸۲ کلاس ویژه دانش آموزان استثنایی کانکسی است که ۶۲۲ دانشآموز در این کلاسها در حال تحصیل هستند و امیدواریم با مشارکت خیرین بهزودی این کلاسهای کانکسی نیز برچیده شود. حسینی یکی از بستههای تحولی سازمان آموزشوپرورش استثنایی را مدرسه انطباقی ذکر کرد و اظهار کرد: مدرسه انطباقی مدرسهای ویژه دانش آموزان استثنایی یا مدرسهای پذیرا است که برای استفاده دانش آموزان با نیازهای ویژه به لحاظ فیزیکی، تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی مناسبسازی شده باشد. وی افزود: در راستای تحقق این بسته تحولی، در سال جاری ۶۴ مدرسه شامل ۳۲ مدرسه اتیسم و ۳۲ مدرسه پذیرا در تمامی استانهای کشور به لحاظ الگویی از بعد فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و محتوای آموزشی مناسبسازی و استاندارد میشوند. حسینی تصریح کرد: استاندارسازی فیزیکی این ۶۴ مدرسه باهمت سازمان نوسازی مدارس آغازشده است و تاکنون ۵۰ درصد استانها مناسبسازی حداقل دو مدرسه را انجام دادهاند. رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه با اشاره به فضاهای ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: در ۱۷ استان، سالن ورزشی مخصوص دانش آموزان استثنایی داریم و در ۱۵ استان فاقد سالن ورزشی استاندارد، با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس این سالنها احداث خواهد شد. وی افزود: در ۲۶۸ مدرسه استثنایی به دلیل داشتن فضای فیزیکی مناسب امکان ساخت سالنهای ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسهای وجود دارد که خوشبختانه سازمان نوسازی مدارس ساخت این اماکن ورزشی را تعهد نموده است. رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی بابیان اینکه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سراسر کشور آغازشده است اظهار داشت: یکی از پایگاههای تخصصی، پایگاه هوش، جهش تحصیلی و شنوایی است که انجام سنجش در این پایگاهها نیازمند وجود اتاقی آکوستیک است. رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی گفت: آکوستیک کردن هر اتاق نیازمند اعتبار ۲۵۰ میلیون ریالی است که با مساعدت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس یک میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز یک اتاق آکوستیک در هر استان کشور اختصاص مییابد.