۹۰ کیلومتر از خطوط ۶ و ۷ مترو تجهیز نشده است
رئیس شورای شهر تهران گفت: بیش از ۹۰ کیلومتر خط ۶ و ۷ مترو تجهیز نشده، چون دولت کمک نکرده است، درحالیکه براساس قانون حمایت از حمل و نقل ریلی کشور با اولویت تجهیزات باید حمایت می کرده است. […]
محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آئین آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷، که صحبتهای خود را خطاب به محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه آغاز کرد و اشاره به اینکه دولت حسن روحانی در ابتدای فعالیتش اعلام کرد که دولت من دولت ریلی است، گفت: کل خطوط ریلی ایران ۲۳۰۰ کیلومتر است و از این نظر وضعیت خوبی طی سالهای گذشته نداشتهایم. هاشمی با اشاره به اینکه در طی این سالها سالی ۶۰ کیلومتر ریل ساختهایم، گفت: با وجود اینکه قوانین خوبی داریم اما ریل ساخته نمیشود. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در متروی تهران، کمتر از ۵ کیلومتر در سال مترو ساختهایم ابراز داشت: این در حالی است که باید سالیانه ۱۵ کیلومتر مترو میساختیم. وی افزود: همه قدرتمندان و تصمیم گیران مزایای حمل و نقل ریلی را قبول دارند اما عملیاتی نمیشود. هاشمی با اشاره به اینکه طرح تات به منظور توسعه حمل و نقل ریلی تصویب شده است، گفت: براساس این طرح شهرداری باید هزینه ساخت کریدور را بدهد. به این ترتیب ایستگاه هم میتواند هزینه خود را در بیاورد و اگر ۳ هزار تا ۱۰ هزار مترمربع سازه تجاری اداری در نظر بگیریم در نتیجه در شهرداری مترو را خودکفا ساختهایم. وی افزود: بر طبق این طرح ۵۰ درصد تأمین هزینهها که مربوط به تجهیزات مترو است را باید دولت بپردازد. با این وجود خط ۶ و ۷ با این سیاست ساخته است اما بیش از ۹۰ کیلومتر خط تجهیز نشده است چون دولت کمک نکرده است درحالیکه براساس قانون حمایت از حمل و نقل ریلی کشور با اولویت تجهیزات باید حمایت میکرده است رئیس شورای شهر گفت: من نمیگویم دولت نمیخواسته کمک کند، چون دو میلیارد یورو کمک کرده است اما ۴ سال این مساله در وزارت کشور عملیاتی نشده است. واگن سازی ها بیکار هستند که مجموعاً دو هزار کارگر و کارمند دارند. خواهش میکنم چند جلسه ویژه برگزار شود و وزیر کشور هم باید به این مهم توجه کنند هاشمی با اشاره به اینکه مصوبهای هم درباره اتوبوسها داریم که بسیار پیشرفته بود عملیاتی نشد، این مصوبه قرار بود از محل صرفه جویی سوخت اتفاق بیفتد که مراسم با ابهتی با حضور رئیس جمهور برای امضا و تبادل آن برگزار شد و قرار شد ۱۹ هزار اتوبوس را برای کل کشور تأمین شود. وی افزود: نیازمند جلسات ویژه هستیم تا ببینم کجای کار لنگ است و چرا از سال ۹۵ که قرارداد تنظیم شده واگن تأمین شود و اتوبوس رانی هم به همین صورت دچار مشکل شده است. هاشمی با بیان اینکه در شرایطی هستیم که اولین واگنهایمان ۲۵ ساله شدهاند و ۱ میلیون ۴۰۰ کیلومتر کار کردهاند گفت: این واگنها نیازمند اورهال شدن هستند، حادثه هفته پیش که به آن پرداخته نشد به دلیل همین قدیمی بودن واگن و عدم اورهال آن بود که میتوانست تلفات جانی داشته باشد. وی از حناچی خواست بحث درآمدزایی از پهنههای حمل و نقلی از شهرداران دنبال کند و ابراز داشت: این خط هر کیلومترش چند هزار میلیارد تومان هزینه دارد، سالها پیش قرار بوده است دو برج نمایشگاهی کار پروژه شروع شود اما تفاهم نامه این طرح هنوز روشن نیست. باید در اینجا نقطه حمل و نقلی فرض شود و هزینه تونل و ایستگاه از محل تی او دی تأمین شود. رئیس شورای شهر با اشاره به اینکه خط ۱۰ مترو از محلات برخوردار تهران گذر میکند و میتواند کاملاً از آن درآمدزایی کرد گفت: باید پروانه ساختمانی در اطراف ایستگاهها داده شود. وی افزود: شورای شهر تماماً از این جهت در خدمت شهرداری است و هیچکس درباره تی او دی ایراد نگرفته است و باید از این جهت درآمد کسب کنید. هاشمی خطاب به فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا نیز گفت: به خاطر سپردن خط ۷ به خاتم الانبیا بازرسی کل کشور برای ما پرونده ایجاد کرده است و این زشت است. اینکه بخواهیم خط دیگری به شما بدهیم و به دادگاه برویم درست نیست لطفاً این مساله را پیگیری کنید.