کمبود ۷۰ درصدی مراقب سلامت در مدارس کشور
محسن بیگی گفت: براساس برآوردها به ۱۵ هزار و ۸۰۰ مراقب سلامت نیاز داریم اما ۷۰ درصد آن تامین نشده است. […]
محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش درباره موضوع بازگشایی مدارس و چگونگی رعایت شیوهنامههای بهداشتی در مدارس بیان کرد: تغییر تصمیمها در مورد بازگشایی مدارس نکته مثبتی است و کاملاً آمادگی داریم در هر شرایطی که نیاز به تغییر دارد کارهای لازم را انجام دهیم. او ادامه داد: در شرایط فعلی که حضور دانش آموزان در مدارس داوطلبانه است اگر اعلام شود که این اقدام نادرست است، تصمیم خود را تغییر میدهیم. مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی با اشاره به اینکه در کشور ۱۱۰ مدرسه داریم که ۲۰ هزار مدرسه آن غیردولتی هستند، گفت: ۹۰ هزار مدرسه دولتی داریم که این مدارس نسبت به هم متفاوت هستند پس نمیتوان قضاوت واحدی درباره مدارس داشته باشیم بر همین اساس به مدیران مدارس اختیار دادیم تا با توجه به شرایط موجود نسبت به انجام شیوه نامههای بهداشتی اقدام کنند. محسنبیگی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مدارس کشور جمعیت کمتر از ۵۰ نفر دارند، گفت: در این مدارس امکان بازگشایی وجود داشت و این کار انجام شد، در واقع یکی از خصوصیات مدیریت درست هم تصمیم گیری در شرایط سخت است. سرانه ۳۰۰ میلیارد تومانی هم برای مدارس کافی نیست مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت سلامت و آموزش در کنار هم گفت: ۱۳۰ میلیارد تومان برای سرانه بهداشتی مدارس تخصیص پیدا کرده است همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان هم از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم. او با اشاره به اینکه در موضوع مراقبت ها خانواده ها نقش تاثیرگذاری دارند، بیان کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای سرانه بهداشتی کافی نیست و خیران و خانواده ها هم باید همراه آموزش و پرورش باشند. محسن بیگی به موضوع کمبود مراقب سلامت در مدارس هم اشاره کرد و گفت: براساس استانداردها به ازای هر ۷۵۰ دانش آموز باید یک مراقبت سلامت داشته باشیم که با توجه به برآوردها به ۱۵ هزار و ۸۰۰ مراقب سلامت نیاز داریم اما ۷۰ درصد آن تامین نشده است. مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی با اشاره به اینکه در روستاها بهورزان مسئولیت تامین سلامت دانش آموزان را بر عهده دارند، گفت: به طور کلی برای تامین نیروی مورد نیاز امیدواریم بتوانیم ظرفیت های جدید ایجاد کرده و آنها را به کار بگیریم.