لزوم تسریع دولت و شهرداری در نوسازی بافتهای فرسوده
سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ریاست شهردار تهران برگزار شد و بر لزوم نوسازی بافت های فرسوده به ویژه مدارس فرسوده تاکید شد. […]
سومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران به ریاست پیروز حناچی شهردار تهران و با حضور کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران و سایر اعضای ستاد به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در این جلسه گزارشی از جلسات برگزار شده، مصوبات و اهم اقدامات انجام شده در کمیتههای ذیل ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران در حوزههای خدمات، زیرساخت، حقوقی- ملکی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه ریزی از مهرماه سال ۱۳۹۷ تاکنون ارائه شد. کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران با اشاره به فعال شدن ساختار ستاد بازآفرینی تهران طی دو سال گذشته، گفت: در این مدت مجموعه متنوعی از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهایی حاصل شده که مرهون تلاشها و همکاریهای همه دستگاههای عضو ستاد است. وی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی، تقدیر از دستگاههایی است که همکاریهای بیشتر و سازندهتری در برنامههای ستاد داشتهاند، اظهار کرد: در ارزیابیهایی که از سوی دبیرخانه ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران انجام شد، اقدامات ۳ دستگاه و ۳ منطقه مؤثرتر و کارآمدتر تشخیص داده شد و تقدیرنامههایی از طرف شهردار تهران به پاس قدردانی آماده شده است. علی اکبری ضمن مرور برنامههای مصوب اجرایی کمیتههای ذیل ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران در سال ۱۴۰۰، به تشریح پیشنهادات و درخواستها جهت تحقق برنامههای ستاد پرداخت و متذکر شد: طبق تبصره ۲ ماده ۵ آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی، سهم شهرداریها و دولت در تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری پیش بینی و قید شده است که شهرداری مکلف به تأمین ۳۰ درصد و دولت مکلف به تأمین ۷۰ درصد از منابع لازم برای تحقق این خدمات در بودجههای سالیانه و تخصیص آن به دستگاههای متولی است. وی گفت: در سالهای ۹۸ و ۹۹ هزینهای در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از طرف شهرداری تهران برای تأمین خدمات و ارتقای کیفیت زندگی در بافتهای فرسوده پیش بینی شد و طبق برنامههای توسعه محله که برای اجرا در ۱۶۰ محله دارای بافت در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تدوین شده، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سهم دولت ۳۷۰ میلیارد تومان خواهد شد که انتظار میرود دولت محترم اعتبارات لازم را تخصیص دهد تا دستگاهها امکان تحقق و اجرای برنامهها در سال جاری و آینده را داشته باشند. علی اکبری با اشاره به ماده ۲۰ آئین نامه اجرایی بازآفرینی برای تخفیف و تقسیط حق و هزینه انشعابات آب، برق و گاز در بافتهای فرسوده، یادآور شد: متأسفانه با وجود گذشت ۲ سال از تصویب این آئین نامه در هیئت وزیران هنوز امکان اجرایی شدن آن محقق نشده و درخواست از سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانههای نیرو و نفت این است که راهکاری را برای تحقق این موضوع در سال ۱۴۰۰ پیش بینی کنند تا متقاضیان ساخت و ساز در بافتهای فرسوده بتوانند از این امکان استفاده کنند. دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران به تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران مبنی بر پیش بینی و پرداخت مجموعه مشوقهایی برای مقاوم سازی املاک اشاره کرد و گفت: هم اکنون تسهیلات صرفاً برای تخریب و نوسازی اعطا میشود و درخواست از وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی این است که با توجه به اینکه مطابق قانون امکان ارائه تسهیلات برای مقاوم سازی نیز فراهم شده، نسبتی از تسهیلات به عنوان تسهیلات مقاوم سازی به متقاضیان پرداخت شود. علی اکبری در ادامه از بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی درخواست کرد تا مطابق قانون مرمت و احیای بناهای ارزشمند تاریخی مصوب سال ۹۸، سهمی را که برای تسهیلات مرتبط با مرمت پیش بینی شده است، برای مرمت ابینه تاریخی در نظر گیرد. وی با تأکید بر ضرورت کاهش هزینههای جانبی و بالاسری ساخت و ساز در بافتهای فرسوده، عنوان کرد: یکی از این هزینهها، هزینههای مربوط به خدمات مهندسی است که با گذشت یکسال از مصوبه اعمال تخفیف ۵۰ درصد برای تعرفههای مربوط به طراحی، نظارت، کنترل نقشه و صدور شناسنامه فنی در شورای نظام مهندسی استان، هنوز امکان اجرای آن محقق نشده است، لذا از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درخواست گردید تا امکان اجرای این مصوبه را فراهم نمایند که این امر در جلسه به تصویب رسید. معرفی و حضور قضات و برگزاری جلسات هیأتهای تعیین تکلیف برای رسیدگی به املاک فاقد سند در بافتهای فرسوده، جابجایی خطوط ریلی و کاهش حریم خطوط راه آهن، فراهم کردن امکان انتشار اوراق مشارکت مالی- اسلامی بازآفرینی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، تصویب برنامه اقدام مشترک در اراضی شرکت بازآفرینی شهری ایران در محله سیروس و اولویت بندی و ساماندهی اقدامات در این محله از جمله مباحث دیگری بود که در این جلسه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. زهرا نژاد بهرام، عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از دستگاههایی که بیشترین همکاری را با ستاد داشتند، به مشکلات مربوط به املاک اوقافی اشاره و خاطرنشان کرد: بیشتر املاک دارای سند اوقافی و یا فضاهای بی دفاع شهری در زمینهای اوقافی در بافتهای فرسوده قرار گرفتهاند و وقتی ما میخواهیم به سمت بهسازی یا مقاوم سازی پیش برویم، اداره اوقاف بهره بردار، صاحب سرقفلی و یا ساکنین را موظف به نوسازی املاکشان میداند که میبایست اقدام به نوسازی کنند و در برخی موارد حتی اجازه استحکام بخشی و مقاوم سازی را نیز نمیدهد. عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهر تهران متذکر شد: املاک اوقافی مانع بزرگی در توسعه نوسازی بافت فرسوده است و چنانچه تفاهم لازم برای برطرف کردن و تعیین تکلیف این املاک صورت نگیرد، کارها روی زمین خواهد ماند. نژاد بهرام با بیان اینکه بودجه استانی برای انجام بهسازی مکانهایی همچون مدارس بسیار محدود است و با تأخیر در اختیار مسئولان مربوطه قرار میگیرد، عنوان کرد: با توجه به اینکه حدود ۱۰۰۰ مدرسه فرسوده در شهر تهران وجود دارد که یک چهارم آن در بافتهای فرسوده است و مسئله شتاب در نوسازی، مسئلهای جدی است که هم عزم دولت و هم عزم شهرداری تهران را میطلبد، ضروری است در ارائه بودجه استانی هم از نظر میزان و هم از نظر تسریع در انجام کار اقدامات لازم انجام شود. عضو هیئترئیسه شورای اسلامی شهر تهران به طرح جدید وزارت نیرو جهت خاموشی شهر تهران اشاره و از شرکتهای برق منطقهای و توزیع برق درخواست کرد که این طرح در بافتهای فرسوده به دلیل تنگ و تاریک بودن کوچهها و محدودیتهای موجود، برای حفظ امنیت در محلات و معابر نفوذناپذیر بافتهای فرسوده اجرایی نشود تا موضوع امنیت شهروندان در این بافتها با چالش همراه نشود.