اجرای سیاستهای جمعیتی در کتابهای درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی روند اجرای سیاستهای جمعیتی در کتابهای درسی را تبیین کرد. […]
حسن ملکی گفت: توجه به مسائل اساسی جامعه یکی از رسالتهای برنامه درسی است. چگونه میتوان از مسائل اساسی باخبر شد؟ یکی از راهها تحلیل و تبیینهایی است که از سوی رهبران جامعه طرح میشود. همچنین از پژوهشهای انجامیافته و از مقالات انتقادی که برخی صاحبنظران مینویسند و انتشار میدهند نیز میتوان به مسائل دستیافت. وی افزود: در سالهای گذشته از سوی مدیران جامعه پیامدهای منفی افزایش جمعیت هشدار داده شد و همه دستگاههای کشور ازجمله در برنامههای درسی برای حل این مشکل راهحلهایی اندیشیده شد. اکنون نیز به دلیل حرکت جمعیت بهسوی پیری پیامدهای منفی پیری جمعیت تذکر داده میشود. برنامه درسی از یکجهت سرباز نرمافزاری حاکمیت است و باید به اجرای سیاستها توجه جدی کنند. رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تأکید کرد: در حال حاضر در برخی کتابهای درسی ازجمله مطالعات اجتماعی، زبان فارسی، مطالب نسبتاً مفیدی آموزش داده میشود اما در فرآیند برنامهریزی درسی تحولی بنا داریم به موضوع جمعیت بهعنوان یک مقوله بینرشتهای بنگریم و از جهات گوناگون بررسی کنیم. موضوع جمعیت ماهیتاً به چند رشته و چند برنامه درسی ارتباط پیدا میکند. با این رویکرد دانشآموزان را با ابعاد مختلف این موضوع آگاه خواهیم ساخت و یک بینش یکپارچه به وجود خواهیم آورد.