تمرکز زدایی و مشارکت دوای درد بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تمرکز زدایی و مشارکت حداکثری دوای درد بسیاری از مشکلات انباشته آموزش و پرورش است و این باید به عنوان یک راهبرد اساسی پیگیری بشود. […]
یکی از مسالههایی که آموزش و پرورش از آن رنج میبرد، بحث تمرکز بیش از اندازه طرحها، مصوبهها، بحثها، تصمیم گیری ها و… در ستاد آموزش و پرورش است. حالا سالهاست از مدرسه محوری سخن گفته میشود ولی عملاً در راستای اجرای این موضوع قدمهای اساسی برداشته نشده است. این مساله مهم که تنها جزئی از مسائل آموزش و پرورش در این سالهاست در کنار عدم اجرای سند تحول بنیادین که شاید میتوانست بخشی از این چالشها را پاسخ دهد، در شرایطی که این وزارتخانه از نداشتن وزیر رنج میبرد بیشتر به چشم میآید. حالا گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش قرار است از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد تا پشت میز وزارت بنشیند. اما دیدگاه وی درباره این چالشها چیست؟ استقبال فیاضی از تلاش برای تمرکزگرایی در آموزش و پرورش مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص بحث تمرکز گرایی در آموزش و پرورش گفت: امر آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی این یک امر حاکمیتی است و وظیفه حاکمیت این است که این نقش را ایفا کند و این نیاز اساسی مردم که در قانون اساسی مورد تأکید واقع شده است را مرتفع کند. اما این فرق دارد با اینکه خودت همه را تصدیگری کنی. وی ادامه داد: باید در این شرایط بشود یک مشارکت حداکثری داشت. یعنی یک الگویی باشد که از همه ظرفیتهای موجود کشور در چارچوب اسناد بالادستی استفاده شود تا این وظیفه را به خوبی بتوان انجام داد. جامعه مخاطبی که وزارت آموزش و پرورش با آن رو به روست یک نفر و دو نفر نیست. یک خانواده گسترده حدوداً ۱۵ میلیون دانشآموز و معلم است. این چیزی نیست که وزارت یا ستاد وزارت بتواند به تنهایی یا به شکل انحصاری متولی همه مباحثش باشد و متصدی اش باشد و در انتها هم با این مساله بتواند بهترین خروجی را بگیرد.