جزئیات ارتقای «سواد دیجیتالی» در دوره ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از اجرای گام اول طرح ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی در پنج درصد مدارس خبر داد و گفت: باید خود را برای پساکرونا آماده کنیم و برنامهای داشته باشیم تا از تلفیق ظرفیتهای فناوری و آموزشهای حضوری به نحو موثری بهرهمند شویم. […]
رضوان حکیمزاده در مراسم افتتاحیه و تبیین طرح ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی، با بیان اینکه دوره ابتدایی، بنیاد و اساس تعلیم و تربیت است گفت: این معاونت در راستای دوران پساکرونا و همگام با رویکردهای تعلیم و تربیت در استفاده موثر و صحیح از ظرفیت فناوری و فضای مجازی و بر اساس راهکار ۱۷-۳ سندتحول بنیادین مبتنی بر اصلاح و بهروزآوری روشهای تعلیم و تربیت طرح تحولی «ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی» را طراحی کرده است. وی افزود: در گام اول پنج درصد مدارس را تحت پوشش این طرح میبریم. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به بیانات رهبری پیرامون ضرورت عبور از مرزهای کنونی دانش و همچنین اسناد تحولی بالادستی گفت: ما مطالعاتی را در زمینه برنامه های دوره ابتدایی انجام دادیم.همچنین با توجه به تجربه دوساله از آموزش در بستر فناوری طرح تحولی، مطالعات بسیاری انجام و در نهایت طرح مذکور را تنظیم کردیم که اولین برنامه تحولی در این دولت است. حکیمزاده افزود: این کار با مشارکت بخشهای بیرونی انجام و از شرکتهایی که در این زمینه کار کرده بودند دعوت و ظرفیتها را در استانها شناسایی کردهایم. وی به تبیین چرایی و اهمیت اجرای این طرح پرداخت و گفت: طی دوسال گذشته شرایطی را تجربه کردیم که دلیل شیوع کرونا، فضای مجازی به نوعی بر نظامهای آموزشی تحمیل شد و یک انتخاب نبود، اما این اجبار به ما نشان داد که اگر برنامهریزی کنیم میتوانیم از بستر فناوری برای غنیسازی یادگیری و تنوعبخشی به محیطهای یادگیری استفاده موثری داشته باشیم.